scoobydoo
Know you can!
О да. Реално толкова е дълга тази тема . Да започнем .
1. Намаляване на степента на отпадане (Bounce Rate)
За отпадане се смята когато един потребител посети вашия сайт и след това го напусне без да посети нито една друга ваша страница освен тази, в която е влязъл първоначално. За напускане на вашия сайт се смята например натискане на бутона на браузъра за връщане, затваряне на браузъра или пък натискане на изходяща връзка от вашия сайт към друг сайт.
Степента на отпадане се измерва в проценти. Колкото е по-ниска нейната стойност, толкова по-добре за вас. С нейното намаляване се увеличава времето прекарано на сайта, разгледаните страници на посещение и общия брой презареждания. Освен това според мен това е и SEO фактор.
1.1. Общи съвети за целия сайт
Първо изпълнете тези общи съвети и след това се заемете с подобряването на конкретни страници в точка 1.2.
1.1.1. Линкове към вътрешни страници в края на страницата
Когато потребителя стигне до края на страницата той трябва или да напусне сайта ви или да посети друга ваша страница. Ако поставите връзки към други ваши страници (за предпочитане по темата) ще увеличите шанса той да избере второто. Примерно ако сте на CMS, като Wordpress, можете да си инсталирате някои от многото разширения за подобни постове. Това дори ще подобри и вашата on-page SEO оптимизация.
1.1.2. По-добър дизайн
Дизайнът на вашия сайт е от голямо значение. Ако той е по-красив и удобен, потребителите ви ще харесват и уважават повече вашия сайт и това ще намали степента на отпадане. Инвестирайте в платена тема (ако сте на CMS) или наемете професионален дизайнер да се заеме с този важен въпрос (дори и ако вие сте си направили сами дизайна непрофесионално и си го харесвате, пак може да е грозен за останалите).
1.1.3. По-бързо зареждане на сайта
Потребителите не обичат да чакат и може да предпочетат червеното хиксче ако се забавите много. Особено ако имат по-бавен интернет или ако и без това могат да посетят някой конкурент. Това е чиста загуба. Време е да забързате своя сайт. По темата има много информация в интернет и сега няма да я разглеждам тук.
1.1.4. По-добра навигация
Осигурете на вашите посетители добра, бърза и лесна за откриване и ползване навигация от една страница в друга.
1.1.5. Без претрупаност
Ако страницата ви е претрупана това може да отблъсне посетителя. Колкото повече неща има на една страница, толкова повече се разпределя ограниченото внимание на потребителя. Ако има много голям избор може да избере по-простото решение - да напусне вашия сайт.
1.1.6. Атрибут target='_blank' на изходящите линкове
Линковете, които водят до страница извън вашия сайт трябва да са със този атрибут. Така те ще се отварят във отделен прозорец и вашата страница ще остане отворена след цъкването им.
1.1.7. Добро заглавие
Ако вашето заглавие не описва добре и правилно страницата, то тя може да почне да се класира по ключови думи, които нямат нищо общо с нея. А това означава, че хората, които я посещават ще я напускат бързо след посещаването и. Примерно ако имате статия за поправяне на компютърна конфигурация, но решите за майтап да я кръстите „Как да поправим щайгата?”, то може да привлечете хора, които търсят как се поправят истински щайги. Предполагам търсачките си имат мерки против това, но все пак имайте го предвид.
1.1.8. Ново съдържание
Ако потребителите ви очакват да публикувате ново съдържание може да ви посещават често само за да видят дали е публикувано такова. Като видят че няма, те ще излизат от сайта ви. Така увеличават степента на отпадане. Публикувайте редовно ново съдържание.
1.1.9. Форматиране на текста
Ако текста ви не е форматиран добре (със заглавия, подзаглавия, списъци и т.н.) посетителите ви може да не могат да се ориентират добре и като го прегледат да се откажат и да напуснат сайта ви.
1.1.10. Полезна информация
Може би трябваше да започнем с това, но изобщо на страницата ви има ли полезна информация? И тя открива ли се лесно? Ако не, то посетителя ще напусне сайта ви. Имайте и предвид, че той може да я напусне и след като намери това, което търси. За да разберете какво по-точно става може да погледнете и времето прекарано на страницата.
1.2. Подобряване на отделни страници
След като сте направили общите подобренията е време да се заемете с отделни страници. Вие решавате колко от тях ще разгледате отделно, но задължително започнете от тези с най-висока степен на отпадане и същевременно с най-висок трафик. Тяхното подобряване ще доведе до най-голяма полза. Примерно можете за начало да си изберете 3 такива страници и една по една да ги разгледате. Започнете с първата и вижте от къде идва трафика (примерно от препратка от сайт, от дадена ключова дума в Google, от друга ваша вътрешна страница и т.н.). Разгледайте различните източници на трафик и вижте кой има най-висока степен на отпадане (за по-сложни данни като тези ще ви е нужен много добър брояч, като например Google Analytics). Ако даден източник има по-висока степен от останалите, то помислете и разучете защо това е така. Например ако е ключова дума, помислете какво очакват да намерят хората пишещи тази дума и има ли го това нещо на вашата страница. Ако го няма добавете го, или пък оптимизирайте за друга дума. Ако е от препратка в сайт, пак я проучете по същия начин. Поставете се на мястото на потребителя и помислете какво може да го кара да напуска вашата страница.
Ако пък всички източници имат подобна степен на отпадане, то тогава може би самата ви страница нещо не добре направена или с много малко информация. Или пък страницата ви е много добре направена и просто хората намират това, което търсят и си тръгват. Аз имам една такава страница, която като я направих много по-полезна и с повече информация, степента ми на отпадане се увеличи. Обаче забелязах, че и времето прекарано на страницата се увеличи още повече. Хората стояха на страницата и въпреки че не разглеждаха много други страници, аз смятам това за успех. Щом стоят повече, значи им харесва, значи ще харесат и сайта ми, може да го споделят с някой или просто да се върнат отново. Така че погледнете и времето прекарано на страницата за да видите дали отпадат след като са си свършили работата или преди това.
Друго, което може да проверите е например степента на отпадане за всеки браузър. По този начин ако откриете например, че за IE ви е 90%, а за останалите по около 50-60%, то ще знаете, че има някакъв проблем със страницата ви под IE. Проучете го и го поправете. Тук също ще ви помогне и времето прекарано на страницата под различни браузъри. Ако потребителите на IE стоят само 20 секунди, а на другите браузъри по минута и нещо например, то това отново е ясен знак за проблем при този браузър.
Общо взето схващате идеята. Разучавате точно какво предизвиква отпадането на потребителя на тази страница и го елиминирате. Ако не откривате конкретен проблем, а страницата има висока степен на отпадане, то помислете как може да я намалите като добавите нещо или премахнете нещо. Примерно страницата е прекалено натъпкана с текст и хората се отказват още като я видят, или пък имате много реклами или пък съдържанието се вижда чак като се скролне малко надолу, или има много ярки неща, които правят важните елементи невидими и така нататък, причини и начини на подобрение безброй. Можете конкретно за тази страница да поставите някъде на видимо място линк към друга ваша статия, която е по-темата (въпреки че имате подобни постове след статията да речем).
2. Увеличаване на времето прекарано на сайта (Time on site)
Ако увеличите времето прекарано на сайта ви, това ще подобри вашите конверсии (продажби, цъквания на реклами и т.н.), ще увеличи шанса потребителите да се върнат след време, да запомнят сайта ви, да харесат сайта ви, да научат повече за вас, да прегледат повече ваши статии, продукти и други. Все хубави неща. Веднъж като сте взели един посетител, трябва да направите всичко възможно да го задържите на вашия сайт колкото се може по-дълго време.
2.1. Общи съвети
2.1.1. Увеличаване времето прекарано на първата посетена страница
2.1.1.1. Повече съдържание
Осигурете повече съдържание по темата. Това ще увеличи времето прекарано на посетената страница. Внимавайте обаче как го форматирате и структурирате (виж следващите точки). Също след като дадете на потребителя това, което търси, дайте му и още информация по много близка тема. Това може и да стане в друга страница, но може и в същата. Вече вие преценете.
2.1.1.2. Добро форматиране
За да се заеме потребителя със сериозно четене, той трябва да види добро форматиране и да е поне до някъде сигурен, че страницата ще помогне. За тези неща помагат подзаглавия, повече и по-кратки параграфи, списъци и т.н.
2.1.1.3. Разнообразно съдържание
Ако имате повече изображения и видео клипове, то потребителя ще стои по-дълго време. Само с големи блокове текст не става.
2.1.1.4. Добър дизайн
Красивото си е красиво. Няма как. Помага за всичко. Стига да не е претрупано или прекалено ярко.
2.1.1.5. Добра навигация на ниво страница
Може би е нужно да добавите нещо като малко меню за навигиране вътре в страницата от котва на котва (както е в wikipedia - горе в статията има линкове към всяко подзаглавие по-долу). Тези котви дори се отчитат от Google и в снипета под заглавието понякога се показват като линкче, което води директно до тях. И не само котви могат да се добавят, ами и всякакви други премествания на слоеве, ефекти, скривания на едно съдържание и показване на друго, разни стрелки, неща за посочване с повече информация и т.н. Стига това да помага на потребителя да се ориентира.
2.1.1.6. Потребителски принос
Какъв принос може да даде потребителя? Може ли да коментира, да оцени, да се регистрира, да кустомизира нещо? Когато потребителя има някаква власт или контрол над нещата и когато допринесе по някакъв начин към вашия сайт, той вече го чувства като нещо много по-близко и като част от него.
2.1.2. Увеличаване броя на посетени страница
Броя на посетени страници също ще увеличи времето прекарано на сайта ви. За целта намалете степента на отпадане (точка 1).
2.2. Подобряване на отделни страници
Тук отново както при степента на отпадане в точка 1.2. можете да проучите отделни страници и да се поставите на мястото на потребителя за да разберете защо той стои малко време на дадена страница. Това за някои страници може да не е лошо, защото например веднага след като влязат посещават друга ваша вътрешна страница. Например търсят за фразата „купи флаш памет” и влизат във вашата страница за флаш памети, където сте сложили 5 линка за всеки капацитет (4, 8, 16, 32 и 64GB). Потребителя вижда и за под минута цъква на единия и напуска тази първа страница, влизайки в друга ваша страница. Това си е нормално. На следващото изображение Страница 2 е точно такава. Тя е категория. Влизат в нея и веднага отиват в една от подстраниците и. Има ниско време, но това не е проблем защото хората не отпадат. За сравнение се вижда друга страница, която е вътрешна с ниско време и там имаме проблем.
Така че проучете отделни страници и открийте и поправете проблемните по подобен начин описан в точка 1.2 (но този път търсете за страници с ниско време и много трафик).
3. Увеличаване на процента завърнали се посетители (Returning Visitors)
Завръщащите се посетители са ясен индикатор за вашия успех и качество на сайта. Те са много полезни за вас защото прекарват повече време на сайта ви, правят повече покупки и като цяло обичат повече вашия сайт, което води до останалите хубави неща.
Ето разликата между новите и завърналите се от гледна точка на средна стойност на времето прекарано на сайта:
3.1. Качествено съдържание
Ако посетителите ви останат доволни, шансът да се върнат е по-голям.
3.2. Абониране за нови постове или за коментари
Ако все още не сте, добавете възможност за абониране (по имейл или по други начини) за нови статии, както и за коментарите. Това постепенно ще ви натрупа завръщащи се посетители. Стига да си струва човек да се абонира за вашия сайт естествено.
3.3. Потребителски принос
Общо взето като точка 2.1.1.6. Ако потребителя е допринесъл с нещо (коментар, оценка, статия, харесване или споделяне в социалните мрежи), той би се връщал много повече.
3.4. Добър дизайн
Всеки обича да се връща на красиви места.
3.5. Брандиране
Задължително почнете да работите по популяризирането на вашата марка (или на името на вашия сайт). Нека ви запомнят. Направете си яко лого. Нека се вижда ясно на кой сайт се намират хората. Използвайте тук-там името (примерно вместо: „Оставете коментар” сложете: „Коментирайте в БлаБла.com”).
Така хората, които искат да се върнат ще знаят как да ви намерят. Също имайте предвид, че Google следи за сигнали за наличие на марка. Ако успеете да накарате например потребителите ви да търсят вашата марка или домейн, било то отделно или в комбинация с друга ключова дума, то това е супер. Спамерските сайтове нямат марка и никой не ги търси по домейн.
Ето разликата между хората които са търсили името на сайта и всички като цяло:
1. Намаляване на степента на отпадане (Bounce Rate)
За отпадане се смята когато един потребител посети вашия сайт и след това го напусне без да посети нито една друга ваша страница освен тази, в която е влязъл първоначално. За напускане на вашия сайт се смята например натискане на бутона на браузъра за връщане, затваряне на браузъра или пък натискане на изходяща връзка от вашия сайт към друг сайт.
Степента на отпадане се измерва в проценти. Колкото е по-ниска нейната стойност, толкова по-добре за вас. С нейното намаляване се увеличава времето прекарано на сайта, разгледаните страници на посещение и общия брой презареждания. Освен това според мен това е и SEO фактор.
1.1. Общи съвети за целия сайт
Първо изпълнете тези общи съвети и след това се заемете с подобряването на конкретни страници в точка 1.2.
1.1.1. Линкове към вътрешни страници в края на страницата
Когато потребителя стигне до края на страницата той трябва или да напусне сайта ви или да посети друга ваша страница. Ако поставите връзки към други ваши страници (за предпочитане по темата) ще увеличите шанса той да избере второто. Примерно ако сте на CMS, като Wordpress, можете да си инсталирате някои от многото разширения за подобни постове. Това дори ще подобри и вашата on-page SEO оптимизация.
1.1.2. По-добър дизайн
Дизайнът на вашия сайт е от голямо значение. Ако той е по-красив и удобен, потребителите ви ще харесват и уважават повече вашия сайт и това ще намали степента на отпадане. Инвестирайте в платена тема (ако сте на CMS) или наемете професионален дизайнер да се заеме с този важен въпрос (дори и ако вие сте си направили сами дизайна непрофесионално и си го харесвате, пак може да е грозен за останалите).
1.1.3. По-бързо зареждане на сайта
Потребителите не обичат да чакат и може да предпочетат червеното хиксче ако се забавите много. Особено ако имат по-бавен интернет или ако и без това могат да посетят някой конкурент. Това е чиста загуба. Време е да забързате своя сайт. По темата има много информация в интернет и сега няма да я разглеждам тук.
1.1.4. По-добра навигация
Осигурете на вашите посетители добра, бърза и лесна за откриване и ползване навигация от една страница в друга.
1.1.5. Без претрупаност
Ако страницата ви е претрупана това може да отблъсне посетителя. Колкото повече неща има на една страница, толкова повече се разпределя ограниченото внимание на потребителя. Ако има много голям избор може да избере по-простото решение - да напусне вашия сайт.
1.1.6. Атрибут target='_blank' на изходящите линкове
Линковете, които водят до страница извън вашия сайт трябва да са със този атрибут. Така те ще се отварят във отделен прозорец и вашата страница ще остане отворена след цъкването им.
1.1.7. Добро заглавие
Ако вашето заглавие не описва добре и правилно страницата, то тя може да почне да се класира по ключови думи, които нямат нищо общо с нея. А това означава, че хората, които я посещават ще я напускат бързо след посещаването и. Примерно ако имате статия за поправяне на компютърна конфигурация, но решите за майтап да я кръстите „Как да поправим щайгата?”, то може да привлечете хора, които търсят как се поправят истински щайги. Предполагам търсачките си имат мерки против това, но все пак имайте го предвид.
1.1.8. Ново съдържание
Ако потребителите ви очакват да публикувате ново съдържание може да ви посещават често само за да видят дали е публикувано такова. Като видят че няма, те ще излизат от сайта ви. Така увеличават степента на отпадане. Публикувайте редовно ново съдържание.
1.1.9. Форматиране на текста
Ако текста ви не е форматиран добре (със заглавия, подзаглавия, списъци и т.н.) посетителите ви може да не могат да се ориентират добре и като го прегледат да се откажат и да напуснат сайта ви.
1.1.10. Полезна информация
Може би трябваше да започнем с това, но изобщо на страницата ви има ли полезна информация? И тя открива ли се лесно? Ако не, то посетителя ще напусне сайта ви. Имайте и предвид, че той може да я напусне и след като намери това, което търси. За да разберете какво по-точно става може да погледнете и времето прекарано на страницата.
1.2. Подобряване на отделни страници
След като сте направили общите подобренията е време да се заемете с отделни страници. Вие решавате колко от тях ще разгледате отделно, но задължително започнете от тези с най-висока степен на отпадане и същевременно с най-висок трафик. Тяхното подобряване ще доведе до най-голяма полза. Примерно можете за начало да си изберете 3 такива страници и една по една да ги разгледате. Започнете с първата и вижте от къде идва трафика (примерно от препратка от сайт, от дадена ключова дума в Google, от друга ваша вътрешна страница и т.н.). Разгледайте различните източници на трафик и вижте кой има най-висока степен на отпадане (за по-сложни данни като тези ще ви е нужен много добър брояч, като например Google Analytics). Ако даден източник има по-висока степен от останалите, то помислете и разучете защо това е така. Например ако е ключова дума, помислете какво очакват да намерят хората пишещи тази дума и има ли го това нещо на вашата страница. Ако го няма добавете го, или пък оптимизирайте за друга дума. Ако е от препратка в сайт, пак я проучете по същия начин. Поставете се на мястото на потребителя и помислете какво може да го кара да напуска вашата страница.
Ако пък всички източници имат подобна степен на отпадане, то тогава може би самата ви страница нещо не добре направена или с много малко информация. Или пък страницата ви е много добре направена и просто хората намират това, което търсят и си тръгват. Аз имам една такава страница, която като я направих много по-полезна и с повече информация, степента ми на отпадане се увеличи. Обаче забелязах, че и времето прекарано на страницата се увеличи още повече. Хората стояха на страницата и въпреки че не разглеждаха много други страници, аз смятам това за успех. Щом стоят повече, значи им харесва, значи ще харесат и сайта ми, може да го споделят с някой или просто да се върнат отново. Така че погледнете и времето прекарано на страницата за да видите дали отпадат след като са си свършили работата или преди това.
Друго, което може да проверите е например степента на отпадане за всеки браузър. По този начин ако откриете например, че за IE ви е 90%, а за останалите по около 50-60%, то ще знаете, че има някакъв проблем със страницата ви под IE. Проучете го и го поправете. Тук също ще ви помогне и времето прекарано на страницата под различни браузъри. Ако потребителите на IE стоят само 20 секунди, а на другите браузъри по минута и нещо например, то това отново е ясен знак за проблем при този браузър.
Общо взето схващате идеята. Разучавате точно какво предизвиква отпадането на потребителя на тази страница и го елиминирате. Ако не откривате конкретен проблем, а страницата има висока степен на отпадане, то помислете как може да я намалите като добавите нещо или премахнете нещо. Примерно страницата е прекалено натъпкана с текст и хората се отказват още като я видят, или пък имате много реклами или пък съдържанието се вижда чак като се скролне малко надолу, или има много ярки неща, които правят важните елементи невидими и така нататък, причини и начини на подобрение безброй. Можете конкретно за тази страница да поставите някъде на видимо място линк към друга ваша статия, която е по-темата (въпреки че имате подобни постове след статията да речем).
2. Увеличаване на времето прекарано на сайта (Time on site)
Ако увеличите времето прекарано на сайта ви, това ще подобри вашите конверсии (продажби, цъквания на реклами и т.н.), ще увеличи шанса потребителите да се върнат след време, да запомнят сайта ви, да харесат сайта ви, да научат повече за вас, да прегледат повече ваши статии, продукти и други. Все хубави неща. Веднъж като сте взели един посетител, трябва да направите всичко възможно да го задържите на вашия сайт колкото се може по-дълго време.
2.1. Общи съвети
2.1.1. Увеличаване времето прекарано на първата посетена страница
2.1.1.1. Повече съдържание
Осигурете повече съдържание по темата. Това ще увеличи времето прекарано на посетената страница. Внимавайте обаче как го форматирате и структурирате (виж следващите точки). Също след като дадете на потребителя това, което търси, дайте му и още информация по много близка тема. Това може и да стане в друга страница, но може и в същата. Вече вие преценете.
2.1.1.2. Добро форматиране
За да се заеме потребителя със сериозно четене, той трябва да види добро форматиране и да е поне до някъде сигурен, че страницата ще помогне. За тези неща помагат подзаглавия, повече и по-кратки параграфи, списъци и т.н.
2.1.1.3. Разнообразно съдържание
Ако имате повече изображения и видео клипове, то потребителя ще стои по-дълго време. Само с големи блокове текст не става.
2.1.1.4. Добър дизайн
Красивото си е красиво. Няма как. Помага за всичко. Стига да не е претрупано или прекалено ярко.
2.1.1.5. Добра навигация на ниво страница
Може би е нужно да добавите нещо като малко меню за навигиране вътре в страницата от котва на котва (както е в wikipedia - горе в статията има линкове към всяко подзаглавие по-долу). Тези котви дори се отчитат от Google и в снипета под заглавието понякога се показват като линкче, което води директно до тях. И не само котви могат да се добавят, ами и всякакви други премествания на слоеве, ефекти, скривания на едно съдържание и показване на друго, разни стрелки, неща за посочване с повече информация и т.н. Стига това да помага на потребителя да се ориентира.
2.1.1.6. Потребителски принос
Какъв принос може да даде потребителя? Може ли да коментира, да оцени, да се регистрира, да кустомизира нещо? Когато потребителя има някаква власт или контрол над нещата и когато допринесе по някакъв начин към вашия сайт, той вече го чувства като нещо много по-близко и като част от него.
2.1.2. Увеличаване броя на посетени страница
Броя на посетени страници също ще увеличи времето прекарано на сайта ви. За целта намалете степента на отпадане (точка 1).
2.2. Подобряване на отделни страници
Тук отново както при степента на отпадане в точка 1.2. можете да проучите отделни страници и да се поставите на мястото на потребителя за да разберете защо той стои малко време на дадена страница. Това за някои страници може да не е лошо, защото например веднага след като влязат посещават друга ваша вътрешна страница. Например търсят за фразата „купи флаш памет” и влизат във вашата страница за флаш памети, където сте сложили 5 линка за всеки капацитет (4, 8, 16, 32 и 64GB). Потребителя вижда и за под минута цъква на единия и напуска тази първа страница, влизайки в друга ваша страница. Това си е нормално. На следващото изображение Страница 2 е точно такава. Тя е категория. Влизат в нея и веднага отиват в една от подстраниците и. Има ниско време, но това не е проблем защото хората не отпадат. За сравнение се вижда друга страница, която е вътрешна с ниско време и там имаме проблем.
Така че проучете отделни страници и открийте и поправете проблемните по подобен начин описан в точка 1.2 (но този път търсете за страници с ниско време и много трафик).
3. Увеличаване на процента завърнали се посетители (Returning Visitors)
Завръщащите се посетители са ясен индикатор за вашия успех и качество на сайта. Те са много полезни за вас защото прекарват повече време на сайта ви, правят повече покупки и като цяло обичат повече вашия сайт, което води до останалите хубави неща.
Ето разликата между новите и завърналите се от гледна точка на средна стойност на времето прекарано на сайта:
3.1. Качествено съдържание
Ако посетителите ви останат доволни, шансът да се върнат е по-голям.
3.2. Абониране за нови постове или за коментари
Ако все още не сте, добавете възможност за абониране (по имейл или по други начини) за нови статии, както и за коментарите. Това постепенно ще ви натрупа завръщащи се посетители. Стига да си струва човек да се абонира за вашия сайт естествено.
3.3. Потребителски принос
Общо взето като точка 2.1.1.6. Ако потребителя е допринесъл с нещо (коментар, оценка, статия, харесване или споделяне в социалните мрежи), той би се връщал много повече.
3.4. Добър дизайн
Всеки обича да се връща на красиви места.
3.5. Брандиране
Задължително почнете да работите по популяризирането на вашата марка (или на името на вашия сайт). Нека ви запомнят. Направете си яко лого. Нека се вижда ясно на кой сайт се намират хората. Използвайте тук-там името (примерно вместо: „Оставете коментар” сложете: „Коментирайте в БлаБла.com”).
Така хората, които искат да се върнат ще знаят как да ви намерят. Също имайте предвид, че Google следи за сигнали за наличие на марка. Ако успеете да накарате например потребителите ви да търсят вашата марка или домейн, било то отделно или в комбинация с друга ключова дума, то това е супер. Спамерските сайтове нямат марка и никой не ги търси по домейн.
Ето разликата между хората които са търсили името на сайта и всички като цяло: