scoobydoo
Know you can!

Най-после се наканих да напиша тази статия. Сигурно е минало над месец от както ми хрумна идеята. Все не намирах време (стандартно оправдание, което мразя и винаги е лъжливо). Идеята ми дойде докато гледах едно клипче от поредицата whiteboard Friday на SEOMoz, не помня точно кое.
Та, след този ненужен увод, който може и да изтрия, нека започна с истинския увод. Когато ми хрумна идеята явно съм си направил нещо като план, по който да пиша. Смятал съм да разгледам следните въпроси: Какво е дългата опашка? Защо обичаме дългата опашка (или поне трябва да я обичаме)? Как да проверим дългата опашка на нашия сайт? и за финал Как да оптимизираме за дългата опашка?
Изглежда като доста работа, но планът ми харесва. Това ще са и четирите подзаглавия на статията. Ако сте запознати с това какво е дългата опашка, може да прескочите първата част, която следва.
Какво е дългата опашка?
Това ще го обясня с мои думи, като ще използвам и една хубава графика от статия на SEOMoz. Добрата новина е, че цялото съдържание на SEOMoz е с лиценз, позволяващ тотална кражба и копиране стига да се постави линк към тях, което ме устройва идеално 🙂.
Представете си всички ключови думи и фрази, за които се търси в интернет търсачките. За някои от тях се търси многократно всеки ден, като думата SEO или фразата Britney Spears, други се търсят по-рядко, трети още по-рядко и т.н. Общо взето всяка си има някакъв брой търсения за определен период от време.
Ако начертаем графика, като тази на снимката отдолу, и сложим по Y (вертикалната линия) броя на месечните търсения, а по X (хоризонталната линия) всяка една ключова дума или фраза в света, то ще се получи нещо много интересно. Ще видим най-популярните фрази в света най-отляво и с най-високи нива на търсене, средно популярните в средата с по-ниски нива на търсения месечно, и отдясно ще видим една безкрайно дълга крива, която наричаме дълга опашка (long tail). Дългата опашка включва всички непопулярни търсения.
Интересното за дългата опашка, е че въпреки че се състои от изключително непопулярни търсения, често състоящи се от по няколко или повече думи, тя изгражда около 70% от целия трафик! Това е много важно. Излиза, че дългата опашка е толкова дълга, че като обем и маса е по-голяма от цялото тяло на самото животно. Дори и от главата, която съдържа най-търсените фрази в света. Реално на снимката отдолу дългата опашка е отрязана и за да може да се видят другите елементи. Ако тя се начертае цялата, то нямаше да се вижда почти нищо освен една дълга, тънка линия.

Държа да отбележа, че няма точно място. от където започва дългата опашка. Просто се избира едно приблизително такова.
Защо (трябва да) обичаме дългата опашка?
При SEO оптимизацията повечето хора се концентрират върху най-популярните думи, свързани с техния сайт, понеже те имат потенциала да им донесат най-голям трафик. А и на пръв поглед изглежда, че много по-лесно можем да оптимизираме за няколко популярни думи отколкото за хиляди непопулярни такива. Естествено каквото и да направим все ще получим някакъв трафик и от дългата опашка, но съвсем не толкова колкото можем да получим ако се концентрираме по-сериозно върху нея. И това е първата причина да обичаме дългата опашка. Тя може да ни донесе много по-голям трафик от която и да е друга дума или фраза. Това дори може да е вярно в момента за вашия сайт без вие да го подозирате. Дали е така ще проверим по-късно в статията.
Втората причина да обичаме дългата опашка е, че тя води до по-натурално SEO. SEO, което може да устои по-лесно на алгоритмични промени и животни като панди и пингвини. Това е така, защото тя в основата си изисква разнообразие. Повече за методите за long tail SEO ще говорим по-нататък в статията.
Третата причина е свързана с конкретността. Дългата опашка се състои предимно от фрази с повечко думи. Например каква е разликата между човек, който търси за думата „имоти” и този, който търси за фразата „двустаен апартамент под наем в центъра на град Варна”? Разликата е в това, че втория знае точно какво търси, а първия най-вероятно още не е много наясно и иска да поразгледа и премисли нещата. А когато един човек знае какво търси и той посети нашия сайт през такава конкретна фраза това носи ползи за нас. Тези посетители много по-често се превръщат в наши клиенти или изпълняват целите на нашия сайт. Общо взето хората, които ни посещават чрез дългата опашка в повечето случаи (не винаги) се конвертират по-добре и са по-полезни за постигането на целите на нашия сайт, защото те знаят какво търсят.
Как да проверим дългата опашка на нашия сайт?
Не може да се каже примерно, че всяка фраза с повече от 2 думи в нея или пък с по-малко от X търсения е задължително част от дългата опашка. Тя се получава различно за за всеки сайт. Например за вашия сайт фразата „двустаен апартамент” може да носи 8000 посещения на месец, но за друг сайт, тя може да носи само 10 посещения на месец и съвсем други фрази да носят повечето трафик. В първия случай тя не е част от опашката, но във втория най-вероятно е.
За да проверите опашката на своя сайт трябва първо да си изберете стойности за броя посещения на месец, които ще показват отделните елементи - глава, тяло и опашка. Например аз си избрах всички думи, които ми носят над 1000 посещения на месец да са част от главата, всички между 100 и 1000 - тялото и останалите с под 100 посещения на месец да са опашката.
Някои хора причисляват към опашката само фразите носещи им 10 или по-малко посещения на месец, други пък гледат броя на думите във фразата, но аз лично предпочитам метода, който описах. Все пак 100 посещения на месец е само около 3 на ден. Това за мен си е опашка. А бройката на думите пък не е добър индикатор, понеже има доста популярни фрази от 3-4 думи, както има и непопулярни такива от по 2.
За да проверя характеристиките на дългата опашка на един мой сайт аз си направих табличка, която можете да видите по-долу, и я запълних с данни от Google Analytics. Взех данни за период от 30 дни и ги сложих в 4 реда - общо, за главата, за тялото и за опашката. Изключих скритите ключови думи защото очевидно те не могат да бъдат категоризирани към нито едно място и ако ги оставим ще образуват грешни данни.
Първо избрах периода и след това отидох в Източници на трафик -> Източници -> Търсене -> Органично. Тук в дясно има лента за търсене и до нея има линк Разширено. Отидох там и за филтър избрах Изключва | Ключова дума | Съдържа | (not provided) и натиснах Прилагане. (Редактирано на 05.03.2013: Пропуснал съм да кажа, че същото ще трябва да се направи и за (not set)). Така ми се показаха данните за първия ред от таблицата (без да смятаме този с имената на колоните). Тоест общо за всички думи без скритите. Броя на ключовите думи се вижда в Google Analytics най-долу в дясно до бутоните за преминаване на следваща страница.
За втория ред от таблицата отново отидох в разширеното търсене и към първия филтър добавих още един със следните настройки: Включва | Посещения | По-голямо от | 1000 и натиснах Прилагане. Това е главата.
За третия ред - тялото, промених втория филтър на: Включва | Посещения | По-малко от | 1001 и добавих трети: Включва | Посещения | По-голямо от | 99. Записах и тези данни.
И за опашката премахнах третия филтър и промених втория на: Включва | Посещения | По-малко от | 100. И записах и тези данни.

Както виждате за този мой сайт 50% от целия органичен трафик (втора колона последен ред) идва от дългата опашка. Това е добър пример показващ нейната важност. Също вижте последната колона последния ред. 99,48% от всички ключови думи са в дългата опашка. И третото нещо, което е интересно, е че времето на сайта и степента на отпадане са по-добри за опашката.
Естествено всички тези данни са различни за всеки един сайт, това е просто един пример. Може за вашия сайт почти целия трафик да идва от главата. Но със сигурност не трябва да игнорирате опашката.
Как да оптимизираме за дългата опашка?
Ето че стигнахме и до най-важната част - как да увеличим трафика, който ни генерира дългата опашка. Тук ще ви предложа 5 съвета за SEO оптимизация, които ще направят точно това.
Съдържание генерирано от потребителя
По-известно е като User Generated Content и включва всичко, което се създава от вашите потребители (коментари, форум постове). Това съдържание е много полезно за вашия long tail трафик.
Тъй като всеки човек е учудващо уникален, то той също се изразява и по уникален начин. За това ако на вашата страница се изкажат множество различни хора, това не само ще увеличи съдържанието на тази страница, но и ще го насити с всякакви ключови думи и фрази, които никога не бихте се сетили да използвате.
Шантави анкор вариации
Втория съвет е свързан с начина, по който правите линк билдинг. Вместо да редувате само няколко популярни фрази използвайте всякакви шантави и разнообразни синоними и фрази. Правете го не само за линковете ви от други сайтове, но и за тези от вътрешните ви страници. Примерно докато пишете нова статия мислете как може да вмъкнете някой друг линк към стара статия и този път я линк-нете с други думи. Шантавите анкори не само ще разнообразят вашия линк профил, ами и ще подобрят класирането ви за множество думи от дългата опашка.
Много съдържание
Третия съвет е свързан както със съдържанието на всяка една страница така и с броя на самите страници. Колкото повече текст имате и колкото повече страници имате, толкова повече трафик ще получите от дългата опашка. Няма две мнения по въпроса. Не забравяйте обаче и за качеството! Винаги то е на първо място. Никога не създавайте нови страници само с цел да се увеличи количеството им. Правете само качествени и полезни страници.
По-дълги заглавия
Принципно аз обичам кратките title тагове, защото мисля, че по-лесно се възприемат от потребителя. А освен това всички знаем, че важността на думите намалява когато добавим още думи в заглавието. Заради това бях скептично настроен към този съвет. Все пак реших да експериментирам и промених заглавието на най-важната ми страница от един сайт. Добавих още няколко ключови думи и стана малко по-дълго. Промяната се видя от Google много бързо, понеже често обхожда страницата и след 1-2 дни трафика ми скочи забележително. Тогава почнах да експериментирам и с други страници и с други сайтове и в момента още очаквам резултатите. Дори и не винаги да има положителен ефект, гарантирам ви че си струва да експериментирате. Естествено недейте да натъпквате безброй ключови думи без смисъл. Формулирайте смислено изречение и не повтаряйте едни и същи думи.
Давам едни пример без да съм проучвал ключовите думи за нишата, просто ей така си го измислям в момента. Вие си проучете какви точно думи да използвате. Старо заглавие: Цветя за градината. Ново заглавие: Цветя за градината - Растения за вашия двор или парк. Както виждате към сегашното кратко заглавие добавих едно малко по-дълго описание наситено с разни ключови думи. Сложих растения, което е подобно на цветя, също и двор и парк, които са като градина. Сега търсачките ще ви класират по-добре за всевъзможни фрази включващи различни вариации между всичките думи в заглавието.
Общо взето тук експериментирайте и наблюдавайте кога се е променил кеша на страницата ви в Google за да знаете, че промяната е отчетена и след това след известно време може да проверите страницата ви по колко на брой ключови думи се класира и какъв трафик получава спрямо преди.
Беклинкове към всяка страница
Когато правите линк билдинг, недейте да се концентрирате изцяло върху най-важните ви страници или пък само върху началната страница. Това освен че прави линк профила ви подозрителен, също ви скъсява и опашката. Трупайте линкове към всички ваши страници и така ще отключите скрития потенциал на вашата дълга опашка.
Заключение
Препоръчвам ви първо да анализирате своята дълга опашка за последните 30 дни например и след това да започнете да прилагате SEO техниките описани отгоре. Прилагайте ги например в продължение на 2-3 месеца и след това отново анализирайте своята опашка за последните 30 дни. Сравнете резултатите и вижте как тя е нараснала заедно и с вашия трафик естествено 🙂. Естествено ще се радвам да споделите резултати тук в темата, както и всякаква интересна информация за дългата опашка, ако имате такава. Успех!
Източник на първата снимка най-горе: Daniel Sebastián Cueto от www.flickr.com
Източник на втората снимка (графиката от SeoMoz): http://www.seomoz.org/blog/illustrating-the-long-tail
Последно редактирано: