Re: Хайде на ъпдейта на PR-a
В общи линии съм съгласен с предните двама изказали се.
Първо, самата идея за по-висок PR върши работа основно при продажба на линкове, тъй като PR гледат предимно купувачите и seo-специалисти. А на теория, ако продаваш линкове, трудно ще имаш що годе приличен PR. Така че рано или късно приходите от продажба на линкове на купувачи, стремящи се към качване на PR, секват.
Времето на романтичността в интернет и оценяването на даден сайт като полезен, само защото има уникално съдържание и няма изходящи линкове е отдавна отминало. В Мрежата е пълно с графомански блогчета, на които Гугъл дава приличен PR поради тази причина, но които никой разумен читател не би определелил като "полезни" поради безбожната архаичност и нелогичност на изказаните в тях "мисли", като отгоре на всичкото карат всеки софтуер за проверка на правописа да се черви от възмущение. А тенденцията за пеналти на PR заради дублирано съдържание също няма логика в някои ниши, примерно новинарските сайтове при положение, че на българския пазар повечето от основните новинарски медии ползват 3-4 основни източника (агенции) от типа на БТА и БГНЕС. В същото време някои от тях са с доста висок PR при наличието на по 20 изходящи dofollow линка на първа страница. Т.е. някой в Гугъл все пак ги определя като изключително полезни при дублирано съдържание и много външни линкове като вариантите са два: обективен - висок TrustRank и субективен - човешка намеса.
Ако се откажеш от продажбата на линкове (като под продажба на линкове Гугъл понякога разбира и продажбата на банерна реклама), то губиш един от основните източници на монетизация на сайт. Няма преки рекламодатели на високи тарифи за всички медии в ограничен пазар като българския. А от мрежите приходите не са кой знае какво. Аз съм доволен като цяло от доходите от Adsense, но не заради цените на клик, а заради по-големичкия брой сайтове, които ги подсигуряват капка по капка. А по-големичък брой сайтове се подържа или с нает персонал или на автоматик, т.е.едното ти трупа раходи, които трудно се покриват от подобен тип реклама, а другото все по някакъв начин си е дублирано съдържание, колкото и полуавтоматично да го разместваш, превеждаш и разбъркваш. А щом монетизирането е слабо, то по този начин Гугъл обрича на съкращаване армията на хората, които печелят от сайтове, т.е. имащите все някакъв умствен потенциал (щом успяват да печелят). А графоманите и хората, които са съгласни на ниски доходи (пр. учениците) пък никой не ги посещава поради липсата на качествен материал (мисли, анализи, информация, забавление и т.н.) т.е. средният потребител ги възприема като безполезни за него в противовес на Гугъл, който им качва PR. В същото време те също не могат да постигнат високи нива на PR - първите поради незнанието, че линковете помага за неговото покачване, а вторите поради финансовата невъзможност да си ги подсигурят. В най-добрия случай подобни блогчета могат да достигнат PR5. А ако решат да сложат по 20 изходящи на Първа страница, то пеналтито дори няма да ги чака до следващия ъпдейт.
Стигнах до извода, че продажбата на линкове на търсачи на PR няма смисъл. Убедих се и на личен пример. Преди половин година от сайт с PR6 печелих около $200 месечно, т.е. не можех да покрия дори една месечна заплата. В същото време продажбите на линкове на оптимизатори подсигуряваха многократно по-високи доходи. След PR-ъпдейт последва логичното -2, а да продаваш линкове на PR4 стига колкото да си покриеш вечеря за двама в бира-скара, т.е. не е нещо, което би впечатлило който и да е, работещ в интернет. След още 1 месец (след донос) PR падна на PR2 и вместо да си гледам работата реших да омилостивявам Гугъл и спрях да добавям платени линкове, а безплатните оставих с nofollow. Това подейства - на този ъпдейт сайтът си стана 0. Т.е. сайт с първоначален PR6 и над 200000 индексирани страници, добре монитизиран от линкове на оптимизатори и директни рекламодатели, търсещи позиции в серпа, седя два месеца без да се монетизира само евентуално да да върна прословутите 200 долара от продажба за PR. В момента тогавашното ми действие ми се вижда като много тъпа идея, вероятно и на вас.
Затова PR просто изчезна от моя хоризонт като източник за монетизиране. Лека-полека ще премахвам и nofollow от всички сайтове, където го ползвам. Всъщност, на мястото на Гугъл бих заложил в алгоритъма точно обратната зависимост - всички изходящи линкове с nofollow да се броят за ценни, тъй като те със сигурност не са платени, следователно са далеч по-естествени.
Да, наистина PR влияе косвено на серпа, тъй като е част от TR, но не съм забелязал някакви драстични негативи нито като позиции, нито като посещения от търсачки, спадът при мен от сайтовете с намален PR е приблизително 10%, което поне за мен не е трагедия. Монетизирането от серпа многократно надвишава приходите от PR, при това линковете са тематично свързани с дописките и темите, което е полезно най-вече на потребителите (на практика), а и на гугъл-ботовете (поне така ни убеждава във FAQ-овете си Гугъл на теория). В крайна сметка се случи логичното - да работиш за интереса на потребителя, а не за гугъл-алгоритъма. А ако Гугъл си държи на писмената дума, то рано или късно ще започне да оценява сайтовете, направени за потребители, наистина. Да не говорим за съмнителните ползи от практиката да забраняваш продажба на стока или услуга в една глобална пазарна икономика като интернет. Линковете не са наркотици все пак. Нека алгоритъмът определя тежестта им според качеството на сайтовете, към които водят, а не според това дали са платени или не.