Re: Ценоразписите в някои БГ сайтове
Някои хора трябва да минат през университет, специално през някоя икономическа специалност, пък бил той и СУ (примерно).
Ценообразуването се определя от няколко фактора, когато говорим за конкурентна среда (онлайн рекламата сякаш е такава):
- Fixed Overhead - това са ти разходите всеки месец, независимо дали продаваш или не.
- Variable Overhead - това са ти разходите, които са свързани с реализацията (най-често с продажбите).
- Конкуренция - при липса на такава, цената отива нагоре, при силна такава, отива надолу.
Цифрите са примерни, не се хващайте за тях
Ако предположим, че имаш сайт, чиито разходи, дори и да няма един рекламодател са в размер на примерно 5,000 лева (хостинг, редактори, офис, контент и т.н.) и имаш 300 лева среден разход на една продажба (заплати на Sales, транспорт, администрация на AdServer, зареждане на кампания, фактуриране, счетоводство и т.н.).
Сайтът има 1 милион импресии месечно. По официална тарифа (20/1000) те представляват 20,000 приход ако се продадат всичките. Да предположим, че се продават 60% (12,000), като тези 12,000 идват от 5 рекламодателя (защото другите им се вижда скъпо). Другите 8,000 въртят вътрешна реклама.
Това реално прави разходите за месеца 5,000+5*300=6,500 или печалба преди данъци в размер на 5,500 лева. Което е много добре, макар и трудно постижимо като марж.
Та защо са такива цените? Да предположим, че цената падне до 3/2000 (което на мнозина пак им се вижда скъпо). Дори сайтът да запълни 100% от импресиите, това ще доведе до приход от... 3,000 лева, който не стига само за Fixed Overhead, камо ли за друго.
Нека разгледаме и вариант, в който цената пада двойно (10/1000), при което нашите 5 рекламодателя хипотетично искад да похарчат същите пари (12,000). Получава се липса на площадки. Ако цената падне двойно, а същите 5 рекламодателя закупят същия брой импресии (600,000), то ще се получи приход от тях в размер на 6,000. Нека предположим, че всички останали импресии се продадат на други 5 рекламодателя (4,000). Приходите стават 10,000, а разходите са 5,000+10*30=8,000.
Съществува момента, в който е много по-изгодно да продаваш по-малко, но по-скъпо и да имаш Inventory (импресии) за продажба. Отколкото да пълниш всичко на ниски цени с много продажби (защото скачат разходите по обслужване на тези продажби).
А отстъките за количества, гарантирани бюджети, рекламни агенции и медия шопове, въобще не ги броя в примерите горе.
Ако си Мтел, Кока Кола и т.н. трябва да рекламираш в Интернет, защото там са ти клиентите. Цените на премиум онлайн рекламата все още са много по-ниски от ТВ и за това не само, че не мисля, че ще падат, напротив, в дългосрочен план ще се качват. За момента не се случва, защото свободното Inventory е много повече от търсенето (конкуренцията), което държи въпросната премиум реклама евтина.
И да, премиум рекламата не се измерва с конверсии, а с reach
Не знам за Вас, но аз предпочитам да имам два клиента за по 3,000 лева, отколкото 20 за по 500. Въпрос на разбиране и избор