Е, вероятно какво е cloud computing е достатъчно ясно, за да няма към днешна дата нужда от обяснение. Ясно е също така, че всички приложения, които изискват достъп до един и същи данни от повече от едно работно място (без значение дали става дума за един "мобилен" потребител или за много потребители), ще се ползват като услуга.
Аз съм един от първите потребители на Google Docs - много преди услугата да се появи като публична, мои приятели в Гугъл ми бяха дали тестов акаунт. От тогава напълно съм забравил стационарните офис приложения, защото това на Гугъл ми е напълно достатъчно за нуждите, за които го ползвам.
Но всичките ми опити да убедя други хора (вкл. колеги) да го ползват, се препъват на едно и също място - липсва доверие в това, че до данните ти няма да бъде осъществяван "нерегламентиран достъп". От една страна, доставчикът на SaaS трябва сам по себе си да вдъхва доверие (Гугъл е добър пример в това отношение), но това не е достатъчно. Хората все още се притесняват, че някой може да им хакне акаунта и да им вземе файловете (да им открадне клиентите, ако става дума за CRM и т.н.). Практиката показва, че това не се случва и salesforce.com се нарежда в челната тройка на най-използваните CRM системи, но въпреки това недоверието си остава. И самолетите са по-надеждни от автобусите, но голяма част от хората смятат обратното.
И според мен това е ключът от палатката. SaaS вендорите трябва да убедят потенциалните потребители в следните неща:
1. Самият вендор е надежден и е взел мерки да не може да се злоупотребява с данните дори от страна на вътрешни хора (не може да се разчита на лоялността на персонала - системата трябва да е такава, че дори сисадмините с root account да не могат да извадят данните). Това е много трудно изпълнимо и аз съм почти сигурен, че по-голямата част от фирмите, които сега правят първи опити да направят cloud версии на продуктите си, дори не си дават сметка, че трябва да заложат такива неща в дизайна. Ако не ми докажат, че са взели такива мерки (вкл. с обяснение какви точно), аз НЯМА да си поверя важна информация на такъв вендор. Не подлежи на дискусия и убеждаване - просто няма да го направя.
2. Системата е 101% защитена от неправомерен външен достъп (например чрез УЕП и др.)
3. Вендорът има предвиден живот, не по-малък от моя. Това също е много важно - за да си поверя бизнеса на някого, той трябва да ме убеди, че ще ме надживее, т.е. че няма да затвори врати след 6 месеца, например защото финансовият инвеститор зад проекта е решил, че това вече не му е интересно.
Митко