Re: Данъчно облагане реклама в Интернет
Съжалявам, че отдавна не съм влизал тук, та гледам понатрупали са се въпросите, някои останали без отговор. Та сега:
1. Какво се пише на фактурите - и за доходите от АдСенс, и за доходите от нашите мрежи
2. Кои фактури се описват в дневниците на продажбите - само тези в чужбина или всички?
3. Как се отчитат парите, които идват от ПейПал, Мънибукърс и т.н.
На първия въпрос, за фактурките.
Моята практика е следната - За Адсенс пиша номера на плащането - буквално "плащане по паричен превод (MTCN) №...." и прикрепям разпечатка от гугъловската система.
За фактурите, които се отнасят за български фирми - Изи Адс, Ейч ти ти пуул и т.н., - фактурата е без ДДС (говоря за регистрация по 97а), задължително трябва да има и следния ред "ЗДДС чл.113, ал.9". Този ред показва какво е основанието да не се слага ДДС. Нормативно определено е в Правилника за прилагане на ЗДДС - чл.79 ал.2 т.2, това за тези които ги интересува къде го пише това ;-)
На втория въпрос:
Кои от фактурите трябва да присъстват в дневника на продажбите. По принцип всички - и български, и за навън. Нито закона, нито правилника е предвидил изключение кое да влиза и кое да не влиза. Но, няма пречка да се декларират и само фактурите, които са за навън. Тук преценката за възможни разправии с данъчните е ваша или на вашия счетоводител.
Какво казва закона :
Чл. 182. (1) (изм., ДВ, бр. 108 от 2007 г., в сила от 19.12.2007 г.) Регистрирано лице, което не издаде данъчен документ или не отрази издадения или получения данъчен документ в отчетните регистри за съответния данъчен период, което води до определяне на данъка в по-малък размер, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на определения в по-малък размер данък, но не по-малко от 1000 лв.
(2) (изм., ДВ, бр. 108 от 2007 г., в сила от 19.12.2007 г.) При нарушение по ал. 1, когато регистрираното лице е издало или отразило данъчния документ в периода, следващ данъчния период, в който документът е следвало да бъде издаден или отразен, глобата, съответно имуществената санкция е в размер 25 на сто от определения в по-малък размер данък, но не по-малко от 250 лв.
Работата е, че за БГ фирмите, като няма данък, не се определя по-висок данък, от там няма промяна на евентуално дължимите данъци. И нормалните данъчни биха си затворили очите, а пък за заядливите, има и други закончета, при които може да се позове човек на "маловажност", "несъщественост" и т.н., за едно такова несъществено административно нарушение. Така че глобите няма какво да се мислят в този случай.
На третия въпрос:
Тук работата е много по-тегава, защото тези системи представляват алтернативи на банково плащане. В този случай има два варианта, които са обвързани:
1. Да измислите някаква система, при която клиентите ви да си попълват данните - име, адрес, ДДС номер и т.н., за да можете да им издавате и да им пращате фактури. Неудобство ще е за тези от вас, които имат много сайтове. Решението е до програмиране или поне до правене на отделен сайт, където да си попълват данните клиентите ви, за да излиза една справка, от която да издавате фактури, пък защо не и да измислите някакъв вариант за онлайн фактуриране ;-)
В този случай - декларирането е като при АдСенс.
2. Съставяне на месечен отчет на продажбите (чл.119 ЗДДС) - в него се попълват данните от сбора на месечната разпечатка то ПейПал, Мънибукърс и т.н.
Тези от вас, които имат фирми, знаят какво представлява - същият документ се издава един път месечно, като се извади месечния отчет от касовия апарат.
Това, което трябва да знаете е, че тези суми ви се трупат като оборот за обща регистрация по ДДС, т.е., ако надхвърлите 50 000 лв, ще трябва да се регистрирате вече и по общия ред - и за сделки в България. Приема се за данъчни цели, че всичките ви потребители са частни лица, защото липсва достатъчна информация за друго (буквално данъчните при един ревизионен акт ще напишат "липсват издадени данъчни документи, доказващи доставката"). Т.е., ако клиентите ви са предимно фирми, или физически лица, работещи за своя сметка, а не пазаруващи за лично потребление, предпочитаният вариант не е този, а първия.
3. Комбиниран начин - той е обобщаващ двата горни. Подходящ е за сайтове, където клиентите са ви и фирми, и частни лица. В този случай в "отчета на продажбите" са сумите от ПейПал ще влизат само тези, за които не сте издали фактура.